Liberul arbitru și libertatea o iluzie. Oare? - Experimentul de tip Libet- Ce este voința?

Determinism

     Vorbind la modul general există două mari curente filosofice care propagă astfel de idei cum că liberul arbitru ar fi o iluzie (halucinație). Acestea sunt: determinismul (cauzalitatea) și indeterminismul (întâmplarea). Definițiile date de către dexonline.ro atât determinismului cât și indeterminismului sunt următoarele:


     „
DETERMINÍSM s. n. Teorie, concepție potrivit căreia fenomenele sunt generate de înlănțuiri de cauze și efecte, prin condiționări și legități, prin interacțiuni necesare și repetitive. și „(Îs) ~ mecanicist (sau, rar) mecanist Concepție filozofică neștiințifică conform căreia se identifică cauzalitatea cu necesitatea, excluzând întâmplarea din natură și societate, dar și intervenția omului. 5 (Pex) Fatalism.Din fr. déterminisme.”


    
INDETERMINÍSM s.n. Concepție antiștiințifică, idealistă, care neagă existența legilor obiective ale dezvoltării, absolutizează întâmplarea, ignorând necesitatea, contestă principiul cauzalității și afirmă că mersul lucrurilor și activitatea oamenilor sunt expresia unei abstracte „libertăți de voință”. [< fr. indéterminisme].”


    Am afirmat  „la modul general” fiindcă conform The Oxford Handbook of Free Will există aproximativ 90 de tipuri diferite de determinism. Ne vom ocupa de cel fizic. Determinismul fizic merge mână în mână cu cel cauzal pentru că se întrepătrund. Există unii adepți ai determinismului cauzal care susțin și determinismul fizic. Adepții determinismului fizic admit numai cauze de ordin fizic, alții sunt deschiși față de ideea de cauzalitate mentală- toți exclud partea spirituală din ecuație. Determinismul fizic se învecinează și coexistă cu ateismul - oricum cu un singur search pe Google se găsesc nenumărate articole în acest sens.


   Acum, să aruncăm o privire asupra afirmațiilor a două persoane emblematice ale ateismului, bineînțeles adepții ai determinismului:


   Stephen Hawking (fizician și ateu) : „ E greu de închipuit cum ar acționa liberul-arbitru când comportamentul nostru este determinat de legi fizice, astfel încât s-ar părea că nu suntem decât niște mecanisme biologice, iar liberul-arbitru este doar o iluzie1. Afirmația se bazează pe presupoziția  că comportamentul nostru este determinat de către legile fizice. Acestea ne-ar obliga să acționăm. Dar se omite aspectul cel mai important și anume comportamentul uman se „șlefuiește”, crește și se dezvoltă în funcție de legea morală din om, prin împlinirea de bunăvoie a imperativelor date de către aceasta. Legea obiectivă a moralei este cea care dă valoare comportamentului uman, iar nu legile fizicii. Ea este cea care ne face cu adevărat liberi. Prin urmare, afirmația dl. Hawing nu poate fi catalogată drept științifică (nefiind un fapt științific), ci propria sa părere cu privire la liberul arbitru (Trebuie de fiecare dată să facem distincția dintre faptele științifice și preferințele oamenilor de știință). Desigur, mă refer la morala ca dat ontologic, nu morala în calitate de convenție socială, mai exact la aceea morală sădită de Dumnezeu în om după cum ne încredințează sfântul Apostol Pavel/ Paul: „Fiindcă nu cei ce aud legea sunt drepți la Dumnezeu, ci cei împlinesc legea vor fi îndreptați. Căci, când păgânii care nu au lege, din fire fac ale legii, aceștia, neavând lege, își sunt loruşi lege, ceea ce arată fapta legii scrisă în inimile lor, prin mărturia conștiinței lor şi prin judecățile lor, care îi învinovățesc sau îi și apără” (Romani 2, 13-15).


  A doua persoană la fel de cunoscută publicului larg este Richard Dawkins (biolog și ateu). La fel, el descrie despre un Univers indiferent din punct de vedere moral care controlează comportamentul uman: „Într-un Univers al forțelor fizice oarbe și al replicării genetice, unii oameni vor avea de suferit, alții vor avea noroc și nu s-ar găsi niciun și nicio noimă în asta, nici vreo formă de dreptate. ... Nimic altceva decât indiferența oarbă, nemiloasă. ADN -ul nu cunoaște și nici nu-i pasă de nimic. ADN-ul pur și simplu există. Iar noi jucăm după cum ne cântă”. 2 

  În primul rând, autorul pleacă de la premisa că acest Univers este rezultatul forțelor oarbe.  Ne putem întreba: cum forțele oarbe iraționale , neinteligente, inconștiente creează rațiunea, conștiința și mai ales geniu omului?

  În al doilea rând, se uită că pe lângă „replicării genetice” mai există o ramură a științei numită epigenetică. Omul de știință dr. Bruce Lipton (biolog) ne vorbește despre acest lucru: „ Vreau să evidențiez că o genă este, în esență, doar o schemă. O schemă care creează proteinele, ce reprezintă bazele corpului. Sigur, proteinele ne conferă însușirile fizice și de comportament, dar nu sunt controlate de gene. Genele doar construiesc „piesele”. Lucrurile care ne controlează sunt gândireacredințeleatitudinileModul de gândire e convertit în compuși chimici care parcurg corpul și controlează activitatea genelor. Deci, dacă vă schimbați gândurile, vă schimbați și propria biologie. Azi, aceasta este frontiera științei: epigenetica.3

   Înțelegem de aici că mintea este distinctă de creier, creierul fiind suportul minții. Mintea/Rațiunea/Conștiința sunt facultăți ale sufletului și nu rezultatul neuronilor, creierul fiind suportul rațiunii. Suntem în mod liber stăpânii pe acțiunile noastre pe corpul nostru. Modul cum gândim influențează până și cele mai mici particule ale organismului nostru.

    Afirmația lui Richard„ ADN -ul nu cunoaște și nici nu-i pasă de nimic” - nu contestăm, nu trebuie să-i pese ADN- lui, ci conștiinței. Conștiința se ocupă de acest domeniu. Nu degeaba ea este numită în creștinism „glasul lui Dumnezeu din om”. Iar noi jucăm după cum ne cântă - aș adăuga cuvântul conştiinţă pentru ca afirmația să fie completă și să aibă sens și ar suna așa: Iar noi jucăm după cum ne cântă conștiința.

  
     Un alt adept cunoscut al determinismului  fizic este dl. Sam Harris, om de știință, specialist în neuroștiințe și ateu: „Întreg comportamentul nostru își găsește sursa în evenimente biologice despre care nu avem o cunoaștere conștientă: acest lucru a sugerat dintotdeauna că voința liberă este o iluzie4.


  Răspundem printr-o succesiune de afirmații retorice:

   Autorul este conștient când scrie și susține astfel de lucruri? Decizia lui de a face o astfel de remarcă inconștientă (așa reiese din cele susținute: nu avem o cunoaștere conștientă) și neliberă mai poate fi luată în considerare? Mai este plauzibilă? Mai poate fi considerată rațională și să treacă drept adevăr? Să înțeleg că toate cercetările și descoperirile sale din domeniul neuroștiințelor sunt rezultatul unei cunoașteri inconștiente și implicit nelibere? Dacă „nu avem o cunoaștere conștientă” cum a devenit conștient de aceste cuvinte? Și firește ca orice naturalist/materialist adept acestui curentului filosofic  face abstracție de morală, fiind foarte importantă în descrierea comportamentului uman. Mă refer la morala ca dat ontologic, iar nu la o simpla convenție. (vezi morala și morală) În fine, nu mai are rost să zăbovim asupra acestor idei puerile și penibile susținute de către aceștia.

    Și totuși cum este posibil ca asemenea persoane să susțină astfel de enormități.


   Om de știință, matematician, bioetician și un mare apologet creștin, John Lennox, ne lămurește în această privință: „ problema este însă că multă lume conferă tuturor declarațiilor făcute de oameni de știință aceeași autoritate care i se cuvine doar științei, pentru simplu fapt că au fost rostite de un om de știință. Este un obicei riscant, pentru cercetătorii - până și cei geniali - pot face chiar erori grave. Fizicianul Richard Feynman, laureat al premiului Nobel, spunea că în afara domeniului său de activitate omul de știință este la fel de prostănac ca oricare alt om .” El mai atrage atenția asupra unui lucru : „ este la fel de greșit să spui că știința ar fi singura cale spre adevăr. Este o idee foarte răspândită în zilele noastre care poartă numele de „scientism” ... din păcate, ideea că știința ar fi singura cale spre adevăr îi face pe mulți să creadă că „științific” înseamnă același lucru cu „rațional”, adică în concordanță cu rațiunea. Este evident ceva fals ... Gândiți-vă puțin: dacă știința ar fi singura cale spre adevăr, ar trebui să ne descotorosim de jumătate din catedrele de la orice facultate - istorie, literatură, limbi străine, artă, muzică doar pentru început. Aceste discipline necesită „folosirea rațiunii, la fel ca majoritatea lucrurilor din viață. Rațiunea are o arie de acoperire mult mai largă decât știința”.5 Și continuă: " cuvântul „iluzie”/„halucinație” este un concept care aparține psihiatriei și înseamnă credință falsă, constantă, în ciuda dovezilor contrarii care se pun la dispoziție6. Iar domnii Stephen, Richard și Sam Harris nu sunt psihiatri pentru a susține că liberul arbitru este o simplă iluzie/halucinație, aceasta fiind în afara domeniului lor de expertiză/de cercetare.  

  Într-o altă lucrare de a sa John C. Lennox după ce face rapid o trecere în revistă a argumentelor de tip determinist împotriva liberului arbitru conchide:


 „Este evident [...] că există o legătură strânsă, în special cazul ateului, între determinism și reducționism - concepția conform căreia entitățile nu sunt mai mult decât suma părților lor și, prin urmare, pot fi explicate deplin când sunt reduse la părțile respective în analiză[...]presupunerea care stă la temelia multor luări de poziție împotriva liberului arbitru este naturalismul sau chiar materialismul.” În concepția deterministă „nu există supranatural, nici cauzalitate sus -jos , nici vreo fisură în lanțul cauzal care leagă fiecare fenomen de materialul de bază al Universului. [...]Eu neg această premisă. O neg și datorită faptului că sunt și un om de știință, nu în ciuda acestui lucru. Susțin că știința în sine - practic, chiar faptul că putem practica știința - este un indiciu că Universul acesta nu este tot ceea ce există.[...] Este o concluzie (cea împotriva liberului arbitru) neobișnuită, mai ales că este enunțată în numele științei, când unul dintre aștrii săi cei mai strălucitori, Albert Einstein, susținea că teoriile științifice sunt creații libere ale minț umane. Este ciudat și pentru că, în mintea celor mai mulți oameni, libertatea omului este asociată cu moralitatea și demnitatea umană. Chiar ne dorim să lăsăm deoparte moralitatea, să nu spunem nimic despre conceptul de dragoste?[...] În mod ironic, mulți dintre așa-numiții "noi atei" continuă să tune și să fulgere împotriva religiei, susținând că este o amăgire rea care trebui eliminată. Folosirea cuvântului "rea" arată că furia lor este o furie morală și dă imediat naștere întrebării: cum pot avea un concept moral dacă, așa cum spunea citatul lui Dawkins de mai sus, cred că "nu există nici bine, nici rău" și comportamentul este redus la un dans după muzica ADN -ului nostru: cum mai poate fi cineva învinuit pentru acțiunile sale? În concepția deterministă a lui Dawkins, problema răului nu există, pentru simplu motiv că nu există răul, conform concepției sale de viață. Și dacă așa stau lucrurile, care mai este sensul reacției sale față de religie ( sau față de orice altceva), de ce ar spune că este un lucru rău? Sigur, nu toți ateii sunt de acord cu Dawkins. Într-adevăr, izbucnirile morale împotriva creștinismului ( sau oricăror altor lucruri) arată că Dawkins nu pare să fie de acord cu Dawkins tot timpul! Dizolvarea problemei răului până la anularea oricărui sens nu este pe placul marii majorități a oamenilor. Determinismul cauzal, fie el genetic sau de altfel, țintește prea sus. Nu distruge doar moralitatea, distruge orice semnificație. Ironia supremă în toate acestea este că mulți dintre ateii citați sunt exact oamenii care cred că creștinismul îi oprimă pe oameni, îi devalorizează, le fură libertatea. Acum ei ne spun că nu avem niciun fel de libertate. Minunată logică![...]Timp Lewenes, specialist în filosofia științei la Cambridge afirmă că:"Neurologia încă nu a arătat că libertatea ar fi o iluzie"[...] Dar nu toți atei sunt deterministi. De exemplu, Peter Tse, un specialist contemporan în neuroștiințe, de la Dartmouth College, analizează "modurile în care voința liberă poate fi realizată în cadrul unei arhitecturi neuronale și a procesării informației asociate acesteia [...] Filosoful Thomas Nagel, care este ateu, susține că naturalismul menționat mai sus, asumat de cei mai mulți scriitori atei și care pare să fie, așa cum a mai spus, responsabil în foarte mare măsură pentru determinismul lor, este într-o poziție dificilă, la modul cel mai serios : "Conștiința este obstacolul cel mai izbitor pentru un naturalism cuprinzător care se bazează numai pe resursele științei fizice... dacă abordăm problema aceasta în mod serios și îi urmărim consecințele, aceasta amenință să descopere întreaga imagine a lumii naturaliste". [...] O altă capacitate care ar fi imposibil să existe fără liberul-arbitru este capacitatea de a iubi.[...] Pentru a fi o ființă morală este nevoie în primul rând de conştiență morală. Din câte știm, ființele omenești sunt singurele creaturi de pe pământ care au o astfel de conştiență. Poți să dresezi un câine, prin disciplină riguroasă, dureroasă și să-l înveți să nu fure un cotlet de pe masă, dar nu vei reuși niciodată să-l înveți pe un câine de ce este greșit din punct de vedere moral să fure. Nu are noțiunea de moralitatea și nu o va avea niciodată. În al doilea rând, dacă cineva vrea să se comporte moral, nu este de ajuns să fie conștient de diferența dintre bine și rău din punct de vedere moral; trebuie să și aibă suficientă libertate de voință pentru a alege liber să facă binele sau să facă răul. În această privință, există o diferență de categorie totală între cel mai avansat computer și o ființă omenească. Un computer îți poate oferi răspunsurile la probleme morale pe care este programat să ți le dea; dar nu va înțelege, nici nu va fi conștient de moralitate. Prin urmare, nu poate fi socotit responsabil din punct de vedere moral, pentru alegerile și comportamentul său. Spre deosebire de acesta, ființele umane nu sunt programate în acest sens. Oamenii au capacitatea de a alege și, prin urmare, de a lua decizii morale".7

   Sfântul Grigorie de Nissa (335-395) în lucrarea sa Despre învățătura creștină în capitolul XXXI scoate în evidență un aspect important: "Căci numai ființelor neînsuflețite sau necuvântătoarelor le este propriu să fie conduse de voință străină, după placul altora. Iar natura rațională, cuvântătoare și intelectuală, dacă ar pierde libertatea (voința liberă), a pierdut odată cu ea și darul inteligenței. Căci la ce va întrebuința cugetarea, când libertatea de alegere ceva din cele dorite stă în puterea altuia?" . Cu alte cuvinte, dacă nu ar exista liberul arbitru (dacă ar fi o iluzie) atunci nu ar mai exista inteligența umană și  nu poate exista rațiunea. Științele ar fi lipsite de valoare, ilogice și în consecință știința nu ar mai fi existat. Cei ce susțin acest curent filosofic sunt cu totul inconștienți și cad inevitabil în absurd.

  Lucrarea voinței cu cea a  minții  raționale lucrează împreună. Ele coexista și se întrepătrund. Nu pot fi concepute separat. Sunt distincte, dar lucrează în mod sinergic. Dacă neuronii și moleculele noastre gândesc și decid în locul nostru ce rost și ce valoare ar mai avea darul inteligenței, al cugetării, a conștiinței de sine? Faptele noastre nu ar mai fi ale noastre.Și de unde pretențiile anumitor oameni că doar știința ne poate furniza adevărul? Dar s-ar mai putea vorbi despre adevăr? Ar mai exista adevăr? Și pentru ce ar mai respecta sau ar mai da careva crezare vreunui om de știință dacă rațiunea sa liberă nu este responsabilă pentru descoperirile sale? Ne încredem în moleculele? Trecem de la încrederea în Rațiunea supremă la încrederea în forțele oarbe iraționale ale lumii care decid in locul nostru? Dacă adevărul nu este liber, nu există adevăr.

  Așadar, determinismul, concepe ființa umană ca pe o simplă entitate fizică, fără suflet, lipsită de orice moralitate. Omul nu este un subiect, o persoană ca-n creștinism, ci doar un simplu obiect „viu, un biet animal care vine din nicăieri și se îndreaptă către nicăieri - după cum bine remarcă marele filosof român Petre Țuțea . Conform concepției acestora, comportamentul uman este determinat asemenea unei pietre ce cade sub legea atracției gravitaționale. Aceștia coboară omul în lumea obiectelor. Îl reduc doar la materie, la atom, la moleculă, omul ne mai fiind o persoană liberă, conștientă de sine. Firește, este o viziune sumbră, irealistă, fictivă , neștiințifică bazată pe propria lor credință în forțele oarbe și iraționale ale universului. Ei uită (nici măcar nu vor să audă și să înțeleagă) că omul nu este doar o mână de atomi supus în mod determinist legilor cauzale și naturale din univers. El este o ființă vie, trup și suflet, este un suflet viu. El este "cineva", nu numai "ceva", tocmai datorită sufletului său. Ceea ce-l face pe om să fie "cineva" este conștiința de sine și capacitatea de reacții conștiente și libere, legate direct de sufletul său. Numai prin suflet omul se manifestă ca "cineva" conștient și unic, și cu voința de a fi și de a se desăvârși continuu și veșnic. Omul este un subiect viu, real și unic și datorită acestei calități este capabil de comunicare și comuniune, ceea ce îl face cu adevărat liber. Animalele și obiectele nu sunt "eu"-ri /subiecte și nici nu sunt capabile de cunoașterea rațională , de comunicarea rațională sau de comuniune. Persoana umană se manifestă prin capacitatea ei de cunoaștere a sinelui, prin determinarea de sine, prin punerea în practica a energiei creatoare din ea, prin capacitatea ei de a cunoaște nu numai lumea creată, ci și pe cea necreata,  dumnezeiască. Persoana se manifestă în și inter-relație, atunci când se descoperă altei persoane. Persoana nu poate fi supusă studiilor științifice exacte pentru simplu fapt că nu este un obiect. Doar o parte a omului poate fi studiată, adică trupul său, biologia sa, iar voința nu își are obârșia în trupul omului. În acest sens, sfântul Sofronie Saharov afirmă :"cunoașterea științifică și filozofică se exprimă în noțiuni și definiții :dar persoana e o ființă inaccesibilă formelor filozofice sau științifice de cunoaștere: în adâncul ei ea este ca Dumnezeu, incognoscibilă din afară, dacă nu se descoperă pe ea însăși unei alte persoane"8.

  Și să nu uităm că legea naturală (din fizică de ex.) nu trece prin subiectivități umane în vreme cea morală trece și se manifestă prin subiectivități. Asta n-o face mai puțin lege. Ea este "obiectivă", dar este "în noi". Dar manifestarea ei aici pe pământ trece prin eurile noastre, în vreme ce manifestarea legii lui Arhimede, nu trece, căci apa nu are "eu", nu are subiectivitate. Apa deci nu poate încălca legea scufundării corpurilor. Dar eul uman poate încălca această lege. Plus el poate să se comporte conform imperativelor morale sau nu, are această libertate.

 

  Experimentul de tip Libet


    Adepții determinismului încearcă, în disperarea lor, să-și întemeieze argumentația lor filosofică pe știință. Aceștia aduc în discuție ca argument suprem împotriva voinței libere experimentul de tip Libet .


  Dl. Harvey McMahon, om de știință, expert în neurologie la Cambridge, activând în domeniul neuroștiințelor, consideră că nu putem să ne folosim de acest tip de experiment pentru a justifica lipsa liberului arbitru deoarece nu ne poate furniza vreo informație sau vreo dovadă în acest sens:
Nu există o paradigmă experimentală pură pentru a testa liberul- arbitru ca alegere semnificativă. Astfel, deși experimentul de tip Libet este invocat adesea pentru a susține că nu avem o voință liberă și s-ar putea foarte bine să ajute la explicarea felului în care creierul poate lua decizii care nu invocă cunoașterea activă sau pregătește luarea deciziilor, nu se ocupă de felul în care și de momentul în care se iau deciziile cognitive.9
  Mai exact, experimentul de tip Libet se ocupă de ceea ce filosoful american John Searle numește intenție prealabilă.10 Intenția prealabilă sau acțiunile minții subconștiente sunt de natură reflexivă. Aceste acțiuni ale minții subconștiente nu sunt guvernate de rațiune sau de gândire, nu invocă cunoașterea activă. 11
  Cea care este echivalentul liberului arbitru este botezată de către John Searle astfel: intenția de acțiune. Ea oferă cunoașterea activă. Cunoașterea activă sau intenția de acțiune ( percepția conștientă sau mintea conștientă de sine) este cea care se ocupă de liberul arbitru/voința liberă. Mintea conștientă de sine este autoreflexivă, iar nu reflexivă.12

  Pentru o aprofundare onestă și clară a acestor termeni: conștiință, subconștient, conștiință autoreflexivă și reflexivă , voință, raportul dintre acestea, ce este conștiința, ce înseamnă parte conștientă și parte subconștientă a minții, modul lor de manifestare, de acțiune și interacțiune dintre ele, vom apela atât la studiile dl Dr. Bruce H. Lipton (biolog și medic) cât și la cele ale dl. prof. univ. dr. Dumitru Constantin-Dulcan un specialist român, om de știință ilustru, specializat în domeniul neuroștiințelor, medic neurolog și psihiatru. Purcedem la acest demers de aprofundare pentru a descoperi importanța lor din perspectivă științifică și a elimina orice incertitudine și confuzie pe această temă. Desigur, există și alți specialiști din domeniul neuroștiințelor dl. Vlad Ciurea, dl. doctor Leon Dănăilă ș.a, dar eu m-am rezumat doar la cei doi. 


   De la Dr. Bruce H. Lipton descoperim:

 „comportamentele reflexe fundamentale, dobândite prin evoluție, sunt transmise la urmași sub formă de instincte pe bază genetică. Dezvoltarea unor creiere mai mari, cu o populație de celule neuronale mai mare, le-a oferit organismelor oportunitatea să nu se bazeze doar pe comportamente instinctive, ci să învețe și din experiențele de viață. Învățarea de comportamente reflexe noi este, în esență, un produs al condiționării. Să luăm exemplu clasic a lui Pavlov, care și-a dresat câinii să saliveze la auzul sunetului de clopoțel. Mai întâi i-a dresat sunând din clopoțel și cuplând acel stimul cu o recompensă alimentară delicioasă. După o perioadă, suna din clopoțel, dar nu le mai dădea de mâncare. La acel moment, câinii erau deja atât de programați să aștepte mâncarea, încât, atunci când suna clopoțelul, ei începeau să saliveze din reflex, chiar dacă mâncarea nu era acolo. Iată un exemplu evident de comportament reflex „subconștient” învățat. - Comportamentele reflexe pot fi simple, precum ridicarea spontană a piciorului atunci când genunchiul este lovit cu un ciocănel, apăsarea unui buton etc, sau complexe, precum conducerea unei mașini cu 120km/oră pe autostradă aglomerată, în timp ce mintea conștientă îți este angajată total într-o conversație cu un pasager. Deși pot fi extraordinar de complexe, reacțiile comportamentale condiționate nu necesită aportul creierului. Prin procesul de învățare condiționată, căile neuronale dintre stimulii declanșatori și reacțiile comportamentale se „cablează” pentru a asigura un tipar repetitiv. Căile cablate sunt „obiceiuri” . La animalele inferioare, întregul creier este proiectat pentru a se angaja în reacții de rutină la stimuli. Câinii lui Pavlov salivau din reflex, nu din intenție deliberată. Acțiunile minții subconștiente sunt de natură reflexivă și nu sunt guvernate de rațiune ori de gândire. La nivel fizic, această minte este asociată cu activitățile tuturor structurilor din creier prezente la animalele care nu au dezvoltat o conștiință de sine. 13
  Pe de altă parte: „Oamenii au dezvoltat o regiune specializată a creierului asociată cu gândirea, planificarea și procesele decizionale: cortexul prefrontal. Aparent, această porțiune a creierului anterior este sediul proceselor minții „conștiente de sine”. Mintea conștientă de sine este autoreflexivă; ea este un „organ de simț” nou dezvoltat ce ne observă comportamentele și emoțiile.[...]Înzestrată cu capacitatea de a fi autoreflexivă, mintea conștientă de sine este extrem de puternică. Ea poate observa orice comportament programat în care suntem angajați, îl poate evalua și poate decide, în mod conștient, să modifice programul. Putem să alegem în mod activ cum să reacționăm la majoritatea semnalelor din mediu și dacă vrem să reacționăm sau nu. 
Capacitatea minții conștiente de a anula comportamentele preprogramate ale minții subconștiente constituie fundamentul liberului arbitru.14

     La rândul său dl. dr. Dumitru Constantin-Dulcan ne relevă :


prelucrarea informației începe deja de la nivelul receptorilor situați în periferie, unde este supusă unui proces de codificare în frecvență și de modulare. La nivelul creierului există o percepție conștientă și o alta inconștientă. Pentru a deveni conștientă, percepția trebuie să atingă un anumit prag, o anumită intensitate a influxului nervos ajuns la creier și să conecteze cortexul frontal, cingular anterior și parieto-temporal. Acestea sunt ariile implicate în procesul conștiinței, după datele de care dispunem la ora actuală. Să ilustrăm cele de mai sus printr-un exemplu. O imagine vizuală se transmite prin nervii optici la ariile corticale occipitale, unde are loc decodificarea acestora. Dacă are o anumită semnificație pentru noi este transmisă spre cortexul frontal, de aici la cortexul parietal și temporal. Acesta este mecanismul percepției conștiente. Dacă informația nu activează decât cortexul vizual din lobii occipitali, percepția ei rămâne neconștientizată de noi. Este doar o percepție inconștientă, ne spune Claire Sergent (2004).”15


   „Iată un exemplu de conștientizare a unui gest motor:





Dacă în percepție sunt implicate mai multe tipuri de informație, vor fi conectate și alte arii de asociație corespunzătoare acestora. „Conversația” dintre aceste arii constituie procesul de gândire, ne spune O.F. Crick și C. Koch (2003). Jean-Pierre Changeux, ca și alți cercetători, vorbesc despre un spațiu de lucru global conștient, care include structurile cerebrale descrise mai sus . În acest spațiu conștient își trimit conexiunile procesorii senzoriali cu percepție autonomă, inconștientă. Pentru a deveni conștient, un stimul trebuie să acceadă în spațiul de activitate conștientă. Prelucrăm conștient infim de puțin în raport cu ceea ce repetăm: conștiința este doar un vârf de aisberg. Percepția inconștientă este sursa a ceea ce este numit „percepția subliminală”. Dacă stimulii nu ajung în spațiul de percepție conștientă rămân imprimați doar în memorie și, de acolo, sunt proiectați în conștiința noastră acționând fără să realizăm modul în care i-am perceput. Pe acest mecanism se bazează reclamele comerciale [...] Capacitatea creierului uman de a prelucra conștient și inconștient nu este doar un simplu proces neurofiziologic, ci are o importanță capitală în viața noastră. Mă refer doar la actele de utilitate în viața noastră practică. Ne însușim, mai întâi, conștient o serie de deprinderi: scrisul, vorbitul, condusul unui autovehicul, mersul, tastarea etc. Pe măsură ce învățăm ceva, pentru a deveni eficienți, creierul îl transferă din registrul conștient în cel subconștient. Deprinderile noastre devin „automate”, în timp ce vorbim, mergem, tastăm la pc. executăm activități manuale etc. Creierul are o extraordinară capacitate și mobilitate de a trece rapid de la un registru pe altul, în beneficiul randamentului activității noastre. [...] (continuă făcând referire la colega sa Angela Sirigiu care a efectuat acest tip de experiment Libet ) Decizia de execuție a unei mișcări ar fi luată de creier înainte de a fi informată conștiința, spune Angela Sirigiu. Centrul motor este cel care va selecta și stimula mușchii necesari executării unui gest motor și , în acest scop, va modifica potențialul electric al neurostimulării. În momentul când este pregătit pentru executarea acestei acțiuni, centrul motor informează cortexul parietal de la care a primit ordinul, iar acesta la rândul său va informa cortexul prefrontal de intenția mișcării. Acum decizia de mișcare devine conștientă și din acest moment liberul arbitru sau conștiința mai are la dispoziție doar câteva miimi de secundă pentru a spune „da” sau „nu”.” 16
   „Noi dispunem de o libertate: aceea de a refuza sau accepta ceea ce creierul vrea să decidă” spune autoarea citată 
(adică dna Dr. Angela Sirigiu -și este limpede că voința liberă nu este deloc o iluzie, ci este foarte reală și autentică). În același sens, filosoful american John Searle, vorbește despre„intenția prealabilă” și „intenția de acțiune”, ultima fiind echivalentul liberului nostru arbitru.Pentru o mai ușoară înțelegere a acestor fenomene neurologice, Angela Sirigiu ne oferă un exemplu (adică expune experimentul de tip Libet ). Când cineva aruncă în față o minge, fără să fim preveniți, avem impulsul involuntar să întindem mâna spre a o prinde. Acest impuls este însă doar decizia centrilor motori care comandă musculatura mâinilor. Devenim conștienți de ce se întâmplă după 350 de milisecunde. Dacă decidem s-o prindem, sau nu, trebuie să deliberăm doar în 200 de milisecunde. Este important însă că decizia aparține conștiinței noastre. [...] Același lucru ne spune și Patrick Haggard (2004) despre liberul nostru arbitru. În problemele emoționale pentru viață, liberul nostru arbitru are decizia. Discuția este axată pe ideea că inițiativa creierului ar precede ca timp voința noastră de acționa, ca și cum un„demon” ar fi ascuns în mașina creierului nostru . Intrăm deja pe terenul ficțiunii și iar ne întrebăm dacă „gândim” sau suntem „gândiți”. Relația dintre neurofiziologie și conștiință nu este ușor de tranșat, fiindcă ridică mai multe întrebări, decât rezolvă. Dacă conștiința este expresia funcționării creierului, de ce apare această independență în decizia sa? Este ca și cum instanța care hotărăște este diferită de creierul nostru. Cel ce decide pare să fie un „eu” distinct de creier. Și atunci, eu am în primire un creier sau creierul mă are în primire pe mine? Dacă „eu” decid să merg, merg. Dacă decid să mă opresc, mă opresc. Creierul mă ascultă. Deci eu am supremația . Dar cine sunt „eu”? N-ar trebui să fiu creierul meu? Și mai ales, unde este sediul eului meu? [...] cred că în permanență noi oscilăm între conștient și inconștient(subconștient), între rațional și automatism. Majoritatea acțiunilor noastre le executăm mai mult mecanic decât rațional. Și acest mod de comportament este o expresie a adaptării creierului pentru eficientizarea funcționării sale. Ar fi o dramă și un consum imens de energie dacă ne -am implica pe deplin conștienți în toate gesturile noastre. Viteza noastră de lucru ar fi enorm de mult încetinită: în scris, citit, mers, hrănit, etc. [...] În opinia mea, conținutul unui act cognitiv și, deci, al unei conștiințe se implică o întreagă istorie genetică, educațională, culturală, experiențială și nu doar informații receptate ad-hoc și interpretare, cum se întâmplă la un computer, care nu poate avea experiențe afective și culturale. Acesta este motivul pentru care computerul nu va egala niciodată omul la nivel de complexitate a vieții sale psihice. Anumiți oameni de știință reduc conștiința exclusiv la creierul uman. Dacă da, la cel nivel de integrare? Atomic-molecular? Într-un an nici un atom cu care am înmagazinat o informație nu mai este același. La nivel neuronal? Ființele monocelulare și plantele au conduite de adaptare, care le permit să existe, fără să dispună de un sistem nervos. Poate fi redusă conștiința umană la reacțiile biochimice, care se petrec în creier? Ca orice reacție chimică și acestea ar trebui să fie univoce, univectoriale și liniare, adică să curgă într-un singur sens. Combinând o bază cu un acid vom obține întotdeauna un singur rezultat: o sare. Ori, conștiința este plurivectorială și neliniară. Gândul nostru se poate opri, se poate întoarce, poate lua orice direcție vrea. Aceeași mișcare o vor avea și neurotransmițătorii de la nivelul sinapselor? Am impresia că fenomenele se petrec invers. Conștiința este cea care își alege suportul biochimic și rețelele neuronale prin care "vrea" să se exprime.( ...) În fenomenul conștiinței nu funcționează întotdeauna un singur gând, ci suntem adesea asaltați concomitent de gânduri străine oricărei intenții. Deducem că sunt activate concomitent mai multe rețele neuronale. De cine? Din acest motiv misterul conștiinței nu poate fi redus la o simplă relație:stimul-răspuns. Și în acest sens părem să fim mai mult gândiți, decât că suntem întotdeauna gânditori prin propria voință. Avem o explicație, fie și conjuncturală, limitată la ceea ce știm despre neurofiziologia creierului nostru și activării unei rețele neuronale, atunci când gândim intenționat. Intenția mea este stimul, iar gândul un răspuns. Dar atunci când gândurile, amintirile de mult uitate, ne asaltează fără intenția noastră, cine stimulează neuronii, cine răscolește cimitirul amintirilor de mult înmormântare? Unde este cauza care ne activează gândurile? Eu cred că în mod indiscutabil, la nivel fizic conștiința se exprimă prin creier, dar nu se poate reduce exclusiv la creier. Este cu mult mai mult decât ceea ce "secretă" creierul. Repet legat de subiect: în nici un potențial de acțiune de la nivelul membranei neuronale, în undele activității electrice a creierului, în chimia sau anatomia să, nu se văd sentimente, idei, pasiuni sau suferințe. Și totuși dincolo de ele este o gândire, o conștiință, un univers de frământări poate de aceași intensitate ca și aceea din centrul Pământului sau al Soarelui... Trăim concomitent în două lumi-una conștientă, a orientării raționale și alta inconștientă, din care ne vin pulsiuni, sentimente, intuiții, tristeți, sau exaltări neînțelese. (...) Conștiința ar putea fi comparată cu un punct de miră, care selectează în permanență rețeaua de neuroni și chimia prin care se poate exprima. Conștiința este instrumentul care integrează engramele în concepte, idei, opere etc. Conștiința ne dă coerență gândurilor noastre atât de răzlețe, atât de rebele și de insistente. Este motorul propriei noastre existențe. "17
 
 Într-o altă lucrare conchide : " există deci și destin prin ceea ce porți ca programare condiționată ereditar și voință liberă/opțiune prin ceea ce faci acum și aici. (destinul nu trebuie înțeles ca fatalitate și totodată să ne reamintim de existența epigeneticii ) (...) Legile cunoscute din fizică și chimie ne ajută să explicăm, atât cât putem explica, fiziologia creierului, dar nu gândirea, conștiința ,viața afectivă( și voința liberă/liberul arbitru). Înțelegem bine relația dintre psihic și substratul său cerebral, interdependența reciprocă, ecoul patologic asupra celuilalt în caz de suferință la unul din poli, dar de ce neuroni cu aceeași structură la om și la un câine, spre exemplu, îl definesc pe unul om și pe altul doar câine, nu știm. Sigur nu în diferența de volum stă răspunsul. Și atunci suntem obligați să admitem că însușirile noastre psihice și intelective- gândire, afectivitate, voință/liber arbitru etc. nu le putem explica decât prin însușirile Sursei, fiind consubstanțiale ei.
"18

     Și aș mai adăuga vorbele dl. Luka Voino-Iasenețki, om de știință ilustru, chirurg și ierarh , cunoscut și sub numele de Sfântul Luca al Crimeei :"uităm de ipoteza exprimată de Kant, potrivit căreia rațiunea teoretică prin experimentul științific este neputincioasă în egală măsură să demonstreze sau să nege existența lui Dumnezeu, nemurirea sufletului și libertatea voinței. Aceste obiecte și probleme de aceea se și numesc transcendentale (care depășesc domeniul științific)19


      În cele descrise de către dl. Constanin Dulcan ne-a fost furnizat un model de experiment efectuat de către dna Dr. Angela Sirigiu.Am vazut ce implică acesta.

      Un alt model de experiment Libet  ne este oferit de către dl profesorul John-Dylan Haynes  :
   „În experimentul dirijat de profesorul John-Dylan Haynes, voluntarilor li se ceruse să apese pe un buton cu mâna stângă sau cu cea dreaptă, la alegerea lor, fiindu-le solicitat totodată să ţină minte în ce moment au luat decizia. Cercetătorii au descoperit că pot prezice ce mână vor folosi voluntarii cu 7 secunde înainte ca aceştia să ajungă la o decizie conştientă, doar prin studierea activităţii lor cerebrale.” - link.  Înțelegem de aici că alegerea din subconștient  o precede pe cea din conștient. Acest lucru este ușor de explicat. Vedem, că în link-ul aferent textului citat, autorul acelui articol descrie experimentul și îl interpretează într-un mod cu totul neortodox. 
  Dar dragă cititorule, în lumina celor expuse până acum cu privire la conştiinţă, subconștient, liber arbitru/vointă liber, ne putem delimita ușor de aceste păreri forțate, formulate pe baza experimentului.
  În primul rând, voluntarii din acest experiment și-au dat acceptul dinainte de efectuarea acestuia că altfel nu ar mai fi fost numiți „voluntari”( voința lor libera fiind dată de bunăvoie în mâinile savantului pentru efectuarea experimentului).

    În al doilea rând, apăsarea pe un buton face parte din acele acțiuni ale minții de natură reflexivă-ce ţin de subconștient (sunt tipare repetitive învățate /automatisme/comportamente preprogramate/obiceiuri) și e firesc să nu se facă apel la partea conștientă. Acest tip de acțiune se rezumă la relația de tip stimul-răspuns, fiind vorba despre un comportament reflexiv complex. ( să nu uităm: „Capacitatea minții conștiente de a anula comportamentele preprogramate ale minții subconștiente constituie fundamentul liberului arbitru” Dr. Bruce H. Lipton).
  Dacă pentru subiecții acestui experiment era pentru prima dată în viața lor când ar fi apăsat pe un buton, această cerință de  apăsare a butonului ar fi activat mai întâi partea conștientă a minții (dacă se repetă acțiunea, mintea va prelucra acest lucru și va face trecerea din registrul conștient al minții în cel subconștient și de acolo în conștiința eului/egoului său -după cum știm deja: „ Pe măsură ce învățăm ceva, pentru a deveni eficienți, creierul îl transferă din registrul conștient în cel subconștient.”- dl Ducan . La fel și cu privire la decizia de apăsare a butonului când cu mâna dreaptă când cu mâna stângă, dacă era pentru prima dată, era activată mai întâi partea conștientă a minții fiindcă ar fi fost o informație nouă pentru sinele lor, dar în acest experiment nu este cazul deoarece voluntarii învățaseră demult acest lucru ( noi zilnic alegem să apăsăm când cu mâna dreaptă când cu mâna stângă pe butoane în diverse circumstanțe - acest lucru s-a transformat într-un automatism/reflex - sinele acționează în acest caz prin subconștient mai întâi și după prin partea conștientă sau după caz sinele acționează doar la nivel de subconștient ne mai fiind necesar ca informația să treacă prin partea conștientă). De ce procedează în acest mod creierul? „Acest mod de comportament este o expresie a adaptării creierului pentru eficientizarea funcționării sale” dl Dulcan Constantin. De aceea, cercetătorii din experimentul citat au conchis că acțiunea subiecților de apăsare a butonului când cu mâna dreaptă, când cu mâna stângă se manifestă mai întâi la nivel de subconștient și după 7 secunde devin conștienți de acest aspect. În aceste 7 secunde trebuie să decidă dacă vor sau nu să savârșească acțiunea dată de către subconștient.
Ne reamintim de conștiință. „Conștiința este cea care își alege suportul biochimic și rețelele neuronale prin care "vrea" să se exprime”(Dulcan Costantin). „Conștiința este un „organ de simț” nou dezvoltat ce ne observă comportamentele și emoțiile.[...] Ea poate observa orice comportament programat/ de tip refelx în care suntem angajați, îl poate evalua și poate decide, în mod conștient, să modifice programul. Putem să alegem în mod activ cum să reacționăm la majoritatea semnalelor din mediu și dacă vrem să reacționăm sau nu.”( Dr. Bruce H. Lipton).

  În creștinism "conștiința este ochiul chipului prin care se observă binele ce trebuie împlinit. Ea poate fi numită și urechea cu care chipul lui Dumnezeu din om aude și păstrează viu în sine glasul lui Dumnezeu. Într-un cuvânt, conștiința este organul spiritual după care chipul se orientează atunci când trebuie să împlinească sau să evite o faptă. Conștiința luminează pe deplin mintea și o obligă să facă deosebirea între bine și rău”20.

  Rămâne întrebarea: de ce, în acest experiment, savanții pot prezice mână pe care o vor folosi voluntarii cu 7 secunde înainte ca aceștia să ajungă la o decizie conștientă?
  Simplu. Pentru că, în acest caz, intenția de-a alege cu ce mână să apese butonul este o acțiune care se manifestă la nivelul subconștientului și asta este ceea ce se numește intenție prealabilă. Fiind o acțiune pe care o repetăm mereu (învățată bine) „alegem” în mod reflexiv/instinctiv cu care mâna vom apăsa butonul ( „decizia ”prealabilă). Informațiile sunt preluate de către subconștient din memoria noastră, unde aceste reflexe au fost înmagazinate. După urmează acțiunea în sine de-a alege, alegerea propriu-zisă . Aceasta fiind intenția de acțiune ( decizia activă). La acest nivel intervine liberul arbitru/voința liberă. Din acest moment, subiectul devine conștient fiindcă conștiința analizează ceea ce vine din subconștient -aceea „alegere” reflexivă /instinctivă -, și în baza liberului arbitru decide dacă „intenția prealabilă” se va concretiza prin mana x sau y. Subiectul uman este sau nu de acord (alege ) cu ceea ce vine de la subconștient, iar pentru experimentul descris mai sus, subiecții au fost de acord cu ceea ce creierul le-a pregătit la nivel de subconștient, rezultând apăsarea butonului cu mâna pe care au voit să o folosească - întreg mecanismul/procesul de la intenția prealabilă până la cea de acțiune (conștientă) a durat 7 secunde, iar în exemplu dnei Angela Sirigiu a fost doar de câteva milisecunde. Amintim ce spune dl. Dulcan:„Noi dispunem de o libertate: aceea de a refuza sau accepta ceea ce creierul vrea să decidă”. Deci, savanții pot descoperi prin experimentul lui Benjamin Libet drumul de la „ceea ce creierul vrea să decidă” până la acțiunea conștientă a subiectului uman  de a refuza sau accepta ceea ce creierul vrea să decidă.


- „ceea ce creierul vrea să decidă” este intenția prealabilă


-„Noi dispunem de o libertate: aceea de a refuza sau accepta” - intenția de acțiune


  Să nu ne uimească  faptul că decizia prealabilă de la nivelul subconștientului precede alegerea propriu-zisă de la nivelul conștientului. Voința trebuie să decidă în baza a ceva, nu în lipsa ceva -ului. Dacă nu există ceva înainte de voință, voința în sine nu ar mai avea cum să se afirme și nu ar mai avea nicio valoare în sine. De aceea se vorbește despre autonomia voinței. Autonom poți fi doar față de ceva sau față de cineva. Prin urmare, nu este vreo problemă că voința omului este precedată de ceva, ci din contră acest lucru evidențiază acțiunea liberului arbitru, îi dă sens. Un exemplu concludent pentru creștin vine chiar din războiul nevăzut la care ia parte în fiecare clipă. Din acest război descoperim că există anumite etape ale ispitirii. Iar aceasta sunt: momeala, sugestia sau atacul; însoțirea, consimțământul sau conlucrarea; învoirea; robia și patima . Primul atac prin care diavolul încearcă să îl ademenească pe om este momeala sau sugestia care precede acțiunea liberului arbitru. Momeala este „o mișcare fără imagini a inimii” după sfântul Marcu ascetul. Mai exact, sugestia este orice gând, imagine, senzație, amintire a unei plăceri trecute, care îi trece prin cap omului. În acest stagiu gândul nu este păcătos deoarece este numai un gând simplu insuflat de către diavol omului. El devine păcătos în momentul când apare consimțirea cu acesta. Iar omul consimte în funcție de liberul său arbitru în baza a ceva. Dacă acceptă sau nu ispita și în funcție de acest lucru omul săvârșește păcatul sau fapta bună/virtutea creștină. Ispita apare mai întâi și apoi omul devine conștient și poate să ia decizia cea mai bună sau mai puțin bună.

  Din cele expuse până în acest moment, rezultă, în mod evident, că lumea științelor exacte, mai exact a neuroștiințelor, nu pot furniza vreun argument științific/dovadă/fapt științific care ar putea să susțină viziunea sumbră a determinismului  fizic cu privire la voința liberă. Demersul lor, de a folosi experimentul de tip Libet pentru a demostra iluzia voinței libere, este supus eșecului și penibilui pentru simplu fapt că experimentul în sine " nu se ocupă de felul în care și de momentul în care se iau deciziile cognitive". Reiau citatul  dl. Harvey McMahon:
Nu există o paradigmă experimentală pură pentru a testa liberul- arbitru ca alegere semnificativă. Astfel, deși experimentul de tip Libet este invocat adesea pentru a susține că nu avem o voință liberă și s-ar putea foarte bine să ajute la explicarea felului în care creierul poate lua decizii care nu invocă cunoașterea activă sau pregătește luarea deciziilor, nu se ocupă de felul în care și de momentul în care se iau deciziile cognitive.
21

 

Dar ce este liberul arbitru/voința liberă?


   Voia liberă este puterea sufletească ( nu trupească) pe care omul o are chiar de la creare și prin care el se poate hotărî fără nici o silă pentru o faptă sau pentru alta. În temeiul acestei puteri, fiecare om este, el singur si nu altcineva, săvârșitorul și stăpânul faptelor sale. Voia libera este singurul dar asupra căruia omul are stăpânire deplină. - link

   Omul,singurul subiect moral, nu ia decizii în funcție de "lumea" chimică/neuronală, ci în funcție de "lumea" morală (conștiința morală). Liberul arbitru nu este o parte a unui organ, o substanță chimică din organism, nu ține de materie, nu este o parte a acesteia, nu are corporalitate, ci ține de suflet, iar sufletul este o substanță imaterială ( spirituală), vie, reală, simplă (necompusă) și nemuritoare ( sufletul străbate trupul și este legat de el, dar transcende și depășește materialitatea trupului). Liberul arbitru face parte din "lumea" morală și nu din "lumea" fizică cea cu legitățile naturale -cauzale. Voința noastră trece prin egoul nostru. Egoul nostru/eul nostru ( acesta ne conferă identitatea de sine) , în baza liberului arbitru, decide ce este bine sau nu. În cauzalitatea existentă inerentă vieții umane avem posibilitatea de acționa în mod liber pentru simplu fapt că omul nu este constrâns de legăturile cauzale. Voia nu depinde de condițiile exterioare de viață sau de reacțiile biochimice ale organismului uman. Are o autonomie de sine, nu poate fi condiționată de către acestea. Desigur, nu este vorba despre o libertate absolută ( aceasta aparține lui Dumnezeu - Cel Necreat) ci despre una relativă în calitate de creatură deoarece avem limitele noastre inerente firii noastre create, dar este reală, nu ireală/iluzorie, există și avem tot controlul asupra ei. Plus că avem putința de a o îmbunătăți și desăvârși prin harul necreat a Sfântului Duh. Ea este un element aceea ce creștinul numește chipul lui Dumnezeu din om. Ca element al chipului, voința are menirea de a transpune lucrarea rațiunii în practică, precum și de-a o încuraja în progresul cugetări sănătoase. Ea este expresia întregului eu în acțiunea de deschidere față de lucrarea binelui (a harului). Voința nu poate fi detașată de celelalte elemente ale ființei, ea reprezentând, de fapt, tensiunea întregii noastre persoane. Rațiunea umană însăși, care este implicată îndeaproape în ceea ce hotărâm să facem sau să nu facem, face parte din suflet, din supranatural( la fel și conștiința). Dovada cea mai mare că omul este înzestrat cu voință liberă este însăși dragostea/iubirea altruistă fiindcă dragostea, care recapitulează toate virtuțile, virtute a voinței este. Prin urmare, eul nostru + conștiința de sine/conștiința morală+ rațiunea+ voința liberă sunt cele care fac diferența dintre om și animal, cel din urmă acționând instinctiv, fiind condus doar de către instincte.


  Sfântul Ioan Damaschin vorbind despre voință, ca putere sufletească de acțiune a omului afirmă: "Trebuie să se știe că în suflet a fost sădită o putere care dorește ceea ce este conform naturii și care le ține pe toate cele care sunt în chip esențial legate de fire. Această putere se numește voință (thelisis). Ființa dorește să existe, să trăiască și să se miște spiritual și sensual, râvnind după propria sa existență naturală și deplină. Dorința ființelor neraționale, pentru că nu este rațională, nu se numește voire/voință. Iar voința (v(b)ulisis) este un anumit fel de voire naturală, adică o dorință naturală și rațională a unui lucru. Căci puterea de a dori în mod rațional se află în sufletul oamenilor. Așadar, când dorința rațională se mișcă în mod rațional către un lucru, se numește voință (v(b)ulisis), căci voința este dorință și un elan rațional către un lucru". 22

  Dacă liberul arbitru ar fi o simplă iluzie atunci rațiunea ar fi fără conținut. Mintea și rațiunea sunt legate inevitabil de libertatea voinței și de libertatea de alegere a omului, care îi dau posibilitatea să înfăptuiască atât binele cât și răul. Deci, voința, ca putere sufletească, în lucrarea ei este strâns legată de activitatea minții și a rațiunii.
  Din perspectivă creștină, un egou liber nu este un sine care face orice își dorește, ci un subiect cu adevărat liber se eliberează de limitările interne care îl obligă să se închidă în sine facându-l robul tuturor înclinaților și pornirilor egocentriste. În creștinism medicamentul constă în acțiunea de tăiere a voii de suprafață (cea care corupe voința autentică liberă) . Tăierea voii este de fapt eliberarea sinelui de condiționările care îl determină să acționeze necorespunzător și care animă puterile sufletești în mod pătimaș îndemnând pe om să se slujească mai mult pe sine decât să slujească lui Dumnezeu și pe semeni săi. Prin lepădarea de sine se elimină „rezidurile” eului deschizând-ul pe acesta spre comuniunea cu Dumnezeu și cu semeni săi și în același timp și-l ridică la adevărata valoare- redescoperirea sinelui- sine care tânjește după Creatorul Său, după unirea cu Dumnezeu cel Treimic. Sinele este el „însuși” și este cu adevărat liber atunci când rămâne în dialog și lucrează pentru un altul, când se jertfește pentru altcineva când stă în strânsă legătură ( comuniune) cu aproapele și cu Hristos Dumnezeu „căci cine va voi să-și scape sufletul îl va pierde, iar cine va pierde sufletul pentru Mine și pentru Evanghelie, acela îl va scăpa”.


  În încheiere, în loc de obișnuita concluzie, voi reda cu mare drag cuvintele dl. Alvin Plantinga:
  „O persoană este liberă să ducă la îndeplinire acțiunea respectivă și liberă să renunțe să o facă; niciun fel de condiții anterioare și/sau legi cauzale nu determină dacă el va face acțiunea sau dacă nu o va face. Este în puterea lui, la momentul în cauză, să facă acțiunea respectivă și este în puterea lui să se abțină să o facă."23


 

     Articole pe aceeași temă:


https://doxologia.ro/puncte-de-vedere/libertate-liber-arbitru-o-confuzie-frecventa
https://doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/despre-libertate
https://www.crestinortodox.ro/morala/libertatea-omului-alegerea-intre-spiritual-material-135122.html
https://contramundum.ro/2020/01/20/liberul-arbitru-si-libertatea
https://www.crestinortodox.ro/morala/morala-ortodoxa-morala-existentei-a-legilor-70866.html
https://www.crestinortodox.ro/editoriale/libertate-iubire-70187.html
https://www.crestinortodox.ro/morala/morala-ortodoxa-70825.html
https://www.crestinortodox.ro/editoriale/libertatea-omului-suveran-peste-tine-insuti-70184.html
https://ortodoxiatinerilor.ro/catehism/ce-este-voia-libera-a-omului/
https://doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/asemanarea-dintre-religie-morala
https://doarortodox.com/2012/09/17/dogma-si-morala/
https://www.arhiepiscopiasucevei.ro/catehezele-orele-de-religie-si-edificarea-morala/
https://doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/ce-este-libertatea

 

 Note de subsol/ Bibliografie :


- https://www.bibliaortodoxa.ro/
[1] S. Hawking și L.Mlodinow, The Grand Design,Londra, Bantam Press,2010,p.45 apud John C. Lennox, Destinat pentru a crede?,Ed. Neword Press,Arad,2019, p. 33.
[2] R. Dawkins , Out of Eden, New York, Basic Books, 1992, p.133 apud John C. Lennox, Destinat pentru a crede?,Ed. Neword Press,Arad,2019, p.34.
[3] https://www.youtube.com/watch?v=UTu5NaKXoIY ora 16:00, accesat în data de 04.03.2022.
[4] S. Harris, The Moral Landscape , New York, Free Press,2010, p. 102-112 apud John C. Lennox, Destinat pentru a crede?,Ed. Neword Press,Arad,2019, p.34.
[5] John C. Lennox, Poate știința explica totul?, Ed. Neword Press, 2019, p.36-37.
[6] Ibidem, p. 39.
[7] John C. Lennox, Destinat pentru a crede?,Ed. Neword Press,Arad,201, pp. 23-24;26;35-36;37;38;39-40.
[8] Ierom. Nicholas Saharov, Iubesc, deci exist: teologia arhim. Sofronie, trad. Ioan I Ică jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2008, p.84-85.
[9] H. McMahon, „How free is our free- will?”, Cambridge Papers, vol. 25, nr. 2, iunie 2016 apud John C. Lennox, Destinat pentru a crede?,Ed. Neword Press,Arad,2019, p. 37.
[10] Dr. Dumitru Constantin-Dulcan, În căutarea sensului pierdut, vol. II,Ed. Eikon,2008, p.96.
[11] Dr. Bruce H. Lipton, Biologia credinței: eliberarea puterii conștiinței, a materiei și a miracolelor, trad. Ana-Maria Datcu, Ed. For You, București, 2017, p.196.
[12] Ibidem, p.196.
[13] Ibidem, pp. 195-196.
[14] Ibidem, p.196.
[15] Dr. Dumitru Constantin-Dulcan, În căutarea sensului pierdut, vol. II, Ed. Eikon,2008, p.93-94.
[16] Ibidem, pp.94-96.
[17] Ibidem, pp.96-101.
[18] Dr. Dumitru Constantin-Dulcan, Inteligența Materiei, Ed. Eikon, 2008, p.86; p.391.
[19] Sfântul Luca al Crimeii, Știința și Religie, trad. Denis Chiriac, Ed. Doxologia, Iași, pp.49-50.
[20] Stan Nicolae Răzvan, Antropologia din perspectivă histologică, Ed. Doxologia, 2021, p. 138.
[21] H. McMahon, „How free is our free- will?”, Cambridge Papers, vol. 25, nr. 2, iunie 2016 apud John C. Lennox, Destinat pentru a crede?,Ed. Neword Press,Arad,2019, p. 37
[22] Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica , II, 22,p. 144 și 145 apud Arhid. Prof. Dr. Ioan Zăgrean, Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran, Dogmatica ortodoxă. Manual pentru seminariile teologice, Editura Renașterea, Cluj-Napoca, pp.134-135.
[23] A. Plantinga, God and Other minds , Grand Rapids, Eerdmans, 1977, p. 132 apud John C. Lennox, Destinat pentru a crede?, Ed. Neword Press, 2019, p.42

 




Postări populare de pe acest blog

Creștinism vs. ateism - crede și nu cerceta - Dumnezeu un mit/iluzie ?